Type and press Enter.

Travel Pro – zarabiaj na podróżach

TRAVEL PRO

Szkolenie dla tych, którzy chcieliby pasję podróżowania zmienić w sposób na życie. Wszystko, co musisz wiedzieć, żeby zarabiać na podróżach – w dowolny sposób.

Obojętne, czy chcesz zrealizować tylko jeden projekt sponsorski, czy podróżować zawodowo – Travel Pro to szkolenie dla Ciebie. To najstarsze tego typu zajęcia w Polsce. Przeszło przez nie wielu – dziś już bardzo znanych – podróżników, którzy na tym rynku odnieśli prawdziwy sukces.

Jeśli chcesz zobaczyć, jak zawodowe podróżowanie wygląda naprawdę – nie znajdziesz lepszego miejsca.

 

DLA KOGO JEST TO SZKOLENIE?

Szkolenie Travel Pro jest rozbite na dwa oddzielne bloki tematyczne, które łącznie dają 14 godzin lekcji wideo, analiz konkretnych projektów podróżniczych, dostępu do narzędzi i materiałów do pobrania oraz przeglądu najczęstszych błędów popełnianych przez podróżników-amatorów.

Zaloguj się do kursu Travel Pro:
Zapomniałeś hasła?
Warto przejść całość (Blok 1 oraz Blok 2), jeśli:
  • chcesz zrealizować konkretny projekt podróżniczy dowolnego typu (sponsorowaną wyprawę, festiwal, bloga/vloga/kanał YT)
  • chcesz rzucić pracę i zająć się podróżami zawodowo
  • chcesz regularnie (choćby tylko po godzinach) działać na rynku podróżniczym
  • chcesz pisać do mediów, sprzedawać zdjęcia, zwiększyć swoją obecność medialną
  • myślisz o nagrodach, wydaniu książki podróżniczej
Wystarczy Ci tylko Blok 2, jeśli:
  • chcesz tylko od czasu do czasu pojawiać się na festiwalach podróżniczych, czasem coś napisać, czasem coś opublikować
  • chcesz tylko zwiększyć atrakcyjność swojego bloga, nauczyć się lepiej pisać
  • chcesz tylko nauczyć się lepiej opowiadać o podróżach.
W obu przypadkach cena tego kursu bardzo szybko zwróci się wielokrotnie.

ZAWARTOŚĆ KURSU:

BLOK 1: Rynek, projekty, media i sponsorzy

LEKCJA 1: KLUCZOWE POJĘCIA.

W tej lekcji poznasz trzy kluczowe koncepty, które pozwolą Ci myśleć inaczej o swoich podróżach i materiałach z nich przywożonych – tym razem już w kontekście ich późniejszej sprzedaży. Całe szkolenie Travel Pro ma Ci pozwolić zacząć zarabiać na podróżach lub projektach podróżniczych – i to jest pierwszy krok na tej drodze.

LEKCJA 2: KANAŁY SPRZEDAŻY.

W tej lekcji poznasz niemal wszystkie możliwe kanały sprzedaży, a więc odpowiedź na najważniejsze pytanie: “w jaki sposób mogę zarabiać na podróżach?”. Przejdziemy wspólnie wszystkie segmenty rynku – zobaczysz standardowe stawki, przykłady realizacji i typowe procenty marży oraz oszacujesz opłacalność poszczególnych działań.

LEKCJA 3: SIEĆ ZASOBÓW – NAJWAŻNIEJSZY CZYNNIK POWODZENIA.

W tej lekcji zapoznasz się z konceptem koła zasobów, pozwalającym utrzymać się na rynku podróżniczym. Zobaczysz moje koło zasobów i dowiesz się, w jakie zasoby warto inwestować, by Twoje koło było odpowiednio zbalansowane.

LEKCJA 4: COŚ Z NICZEGO, CZYLI PIERWSZE KROKI – WYKORZYSTANIE ZASOBÓW

W tej lekcji zobaczysz, jak postawić pierwsze kroki w świecie zawodowego podróżowania – od czego zacząć, nie mając jeszcze wyrobionych kontaktów w mediach ani popularnego bloga. Nauczysz się definiować swoje zasoby, nawet jeśli w tej chwili jeszcze nie myślisz o nich w tych kategoriach. Pokażę Ci też, jak przekuwać zasoby w konkretne korzyści na przykładzie kilku moich projektów z początków kariery. Zobaczysz, jak zasoby pozornie bez wartości zamienić w realne, zarabiane pieniądze.

KLIKNIJ SEKCJĘ “SPONSORZY I PROJEKTY” PONIŻEJ, ŻEBY ZOBACZYĆ KOLEJNE LEKCJE.

LEKCJA 5: SPONSORZY I PARTNERZY PROJEKTU – NAJWAŻNIEJSZE KWESTIE

Zaczynamy szukać finansowania dla Twojego projektu podróżniczego. W tej lekcji spojrzysz na swój projekt z zupełnie innej perspektywy – sponsora. Dowiesz się, na czym sponsorom zależy i co im trzeba dostarczyć, żeby Wasza współpraca była dla nich opłacalna. Dowiesz się, jakich najważniejszych błędów nie popełniać oraz jak analizować swój własny projekt tak, jak zrobi to sponsor, żeby uniknąć typowych pułapek.

LEKCJA 6: BUDŻET I KOSZTOWNE BŁĘDY

W tej lekcji nauczysz się prawidłowo konstruować budżet projektu – prawidłowo, czyli tak, żeby na wszystko starczyło pieniędzy, żeby zachować bufor na nieprzewidziane wydatki i odpowiednio na nim zarobić. Poznasz też najpoważniejszy błąd popełniany przez niedoświadczonych podróżników w kontaktach ze sponsorami – błąd, który powoduje, że najczęściej odbijają się od drzwi i nie wiedzą nawet, dlaczego. Zobaczysz też kosztorys konkretnego projektu podróżniczego  i poznasz jego podstawowe założenia.

LEKCJA 7: BŁĘDY W OFERTACH SPONSORSKICH

W tej lekcji na przykładach pokażę Ci sześć najpowszechniejszych błędów w konstrukcji oferty sponsorskiej. Jeśli popełnisz któryś z nich, sponsor uzna Cię za amatora, a Twoją ofertę skieruje do kosza. “Czego nie robić?” to połowa odpowiedzi na pytanie “jak zdobyć sponsora?”.

LEKCJA 8: ZASADY BUDOWANIA OFERTY SPONSORSKIEJ

W tej lekcji zobaczysz, na jakim poziomie operują dziś zawodowi podróżnicy (czyli jak wygląda rynek). Zobaczysz prawdziwe oferty sponsorskie i materiały promocyjne. Pokażę Ci też moje oferty i wytłumaczę, czemu służą poszczególne ich części. Nauczysz się, jak prezentować swój projekt, jak identyfikować jego wartości i jak zmieniać ofertę pod potrzeby konkretnych sponsorów, żeby zwiększyć szansę na zdobycie partnera. Ta lekcja to niezbędnik pracy ze sponsorami – zwróci koszt Travel Pro wielokrotnie.

LEKCJA 9: PRZEDSTAWIENIE OFERTY

W tej lekcji dowiesz się, jak zdobywać kontakty do sponsorów i jak poprawnie zbudować ich bazę. Poznasz narzędzia pozwalające identyfikować firmy, które mogłyby być zainteresowane sponsoringiem Twojego projektu oraz namierzać w nich właściwe osoby. Dowiesz się też, jak w profesjonalny sposób przedstawić sponsorowi ofertę i jakich błędów nie popełniać.

LEKCJA 10: PITCHING SESSION

W tej lekcji poznasz kluczowy koncept: pitching session. Dowiesz się, jak zainteresować sponsora projektem i jak go “zarazić” pomysłem. Pokażę Ci kilka autentycznych przykładów z moich własnych działań i wyjaśnię założenia, dzięki którym Twoje szanse na zdobycie sponsora wzrosną wielokrotnie. Ta część przyda Ci się również w promocji dowolnego projektu podróżniczego (lub czegokolwiek innego, mówiąc szczerze) – nie tylko w związku ze sponsoringiem wypraw.

LEKCJA 11: UMOWA SPONSORSKA – ZASADY I NAJBARDZIEJ KOSZTOWNE BŁĘDY

W tej lekcji dowiesz się, na co zwracać uwagę na etapie zawierania umowy ze sponsorem – na jakie pułapki trzeba uważać w dwudziestostronicowych kontraktach pisanych drobnym drukiem. Uczulę Cię też na niepozorne zapisy, które później generują olbrzymią ilość pracy i kosztów. Dowiesz się też, czego w umowie wymagać i jak się zabezpieczyć przed potencjalną katastrofą finansową, jeśli projektu nie uda się zrealizować w zakładanym kształcie.

LEKCJA 12: ROZLICZENIE PROJEKTU

W tej lekcji dowiesz się, jak rozliczyć ze sponsorem projekt po zakończeniu w taki sposób, by chciał pracować z Tobą przy następnym. Zobaczysz media plan, raport z działań i podsumowanie projektu przesyłane partnerom. Wyjaśnię Ci też, jakie są obowiązkowe elementy każdego z tych dokumentów, a jakie – dobrze widziane.

LEKCJA 13: ZASIĘG – ŚWIĘTY GRAAL SPONSORA

W tej lekcji odpowiem Ci na pytanie “ile jest warty Twój projekt?”, czyli – “ile sponsor będzie chciał za niego zapłacić?”. Zapoznasz się z najważniejszym parametrem współpracy sponsorskiej – zasięgiem. Dowiesz się, jak go liczyć i poznasz sposoby jego zwiększania niskim kosztem. Pokażę Ci też, jak przygotowywać zdjęcia, żeby ich publikacje wliczały się do działań sponsorskich oraz co proponować dużym mediom, żeby zasięg dla sponsora zwiększyć o kilka rzędów wielkości.

KLIKNIJ SEKCJĘ “MEDIA” PONIŻEJ, ŻEBY ZOBACZYĆ ZAWARTOŚĆ NASTĘPNYCH LEKCJI.

LEKCJA 14: PATRONATY MEDIALNE

W tej lekcji dowiesz się, czym są patronaty medialne, na jakich zasadach funkcjonują, jak je zdobyć i… dlaczego często zupełnie się nie opłacają.

LEKCJA 15: RELACJE Z MEDIAMI – ZASADY I KORZYŚCI

W tej lekcji nauczysz się budować relacje z dziennikarzami i redakcjami. Dowiesz się na co uważać, co proponować i jak być “przydatnym”, czyli – jak się dać polubić. Powiem Ci też, na co ze strony dziennikarzy możesz liczyć, a na co nie oraz jakie błędy są w świecie mediów dyskwalifikujące. Na koniec poznasz mój tajny sposób na skracanie drogi do korzystnych relacji z mediami. Oby został między nami…

BLOK 2: Działania twórcze

LEKCJA 1: WYOBRAŻENIA vs RZECZYWISTOŚĆ

W tej lekcji poznasz najczęstsze oczekiwania klientów, które trzeba uwzględniać, oraz koszty, na które trzeba być gotowym. Pisanie, opowiadanie czy sprzedaż fotografii z podróży łączy się z konkretnymi dylematami. Jak każda praca – również praca podróżnika ma swoje blaski i cienie. Zacznijmy więc od cieni.

LEKCJA 2: AUTORZY vs PODRÓŻNICY, CZYLI ZA CO SIĘ PŁACI?

Podstawą zarabiania na podróżach jest umiejętność prawidłowego definiowania potrzeb klientów. W tej lekcji nauczysz się patrzeć na swoje materiały z perspektywy nabywcy (medium, jeśli chcesz je sprzedawać lub czytelnika/widza, jeśli masz swoje kanały). Zapoznasz się też z podstawowym podziałem mediów publikujących materiały podróżnicze i zrozumiesz DLACZEGO szukają takich, a nie innych tematów (a innych nie chcą kupować w ogóle).

KLIKNIJ SEKCJĘ PISANIE” PONIŻEJ, ŻEBY ZOBACZYĆ KOLEJNE LEKCJE.

LEKCJA 3: PISANIE – STAWKI

W tej lekcji przyjrzymy się rynkowym stawkom – zobaczysz konkretne kwoty, za które sprzedaje się materiały różnym typom mediów. Dowiesz się też, jak wygląda wycena – czyli kto, kiedy i w jaki sposób decyduje, ile zarobisz za opublikowany tekst. To niezbędnik na początek – pozwoli Ci się pewnie poruszać w świecie pisania o podróżach.

LEKCJA 4: KONCEPT KOSTKI RUBIKA, CZYLI CZYM JEST MATERIAŁ?

W tej lekcji dowiesz się, czym jest materiał i jak o nim myśleć, by zmienić go w serię tekstów do publikacji. Zaczniesz też patrzeć na swój materiał z różnych perspektyw i zamykać go w różnorodnych formach, interesujących dla różnych mediów.

LEKCJA 5: CZYM JEST TEMAT? NAJWAŻNIEJSZA LEKCJA TEGO BLOKU.

W tej lekcji zobaczysz, czym jest temat, i czym różni się od opowieści z podróży. Nauczysz się prawidłowo konstruować tematy i dostosowywać je do różnych potrzeb. Zobaczysz też “ćwiartki tematyczne” – prostą metodę, dzięki której Twoje tematy będą interesujące dla czytelników (a więc i chętniej kupowane przez media). Moim zdaniem to najważniejsza lekcja tego bloku Travel Pro.

LEKCJA 6: NAJWAŻNIEJSZE ZASADY DOBREGO PISANIA O PODRÓŻACH.

Tekst podróżniczy, który zainteresuje czytelników to arcytrudna sztuka. W tej lekcji dowiesz się, jak dobrze pisać o podróżach i jakich błędów nie popełniać. Na koniec pokażę Ci najważniejszą różnicę między tekstem do mediów i tekstem na bloga.

LEKCJA 7: KONSTRUKCJA ZAWODOWEGO TEKSTU

W tej lekcji dowiesz się, co charakteryzuje dobry tekst, czyli dlaczego jedne teksty czyta się lepiej niż inne. Zapoznasz się z prawidłową konstrukcją tekstu i nauczysz się stosować najważniejsze elementy materiału prasowego. Po tej lekcji będziesz w stanie zaproponować redakcji profesjonalnie przygotowany tekst.

LEKCJA 8: LEADY I ROZBIEGÓWKI, CZYLI PRZYKUWACZE UWAGI

W tej lekcji nauczysz się konstruować dobre leady tekstów podróżniczych, które przykują uwagę Twoich czytelników. Dowiesz się też, czym są “rozbiegówki” i jak ich unikać. Lead to najważniejsza część tekstu – jego umiejętne konstruowanie ma olbrzymie znaczenie zarówno przy sprzedaży tekstu redakcjom, jak i generowaniu ruchu na blogu.

LEKCJA 9: OBRÓBKA REDAKCYJNA

W tej lekcji dowiesz się, jakie są granice obróbki redakcyjnej, czyli co redakcja może zrobić z Twoim tekstem, a czego nie. To pierwsza z lekcji, które wprowadzą Cię w standardy rynkowe i zasady współpracy z redakcjami, którym będziesz sprzedawać materiały.

LEKCJA 10: AUTORYZACJA, PLAGIAT, CYTAT

W tej lekcji przyjrzymy się wymogom prawnym i niebezpiecznym pułapkom związanym z autoryzacją tekstu, oznaczaniem cytatów i wykorzystywaniem fragmentów cudzej twórczości. Łatwo popełnić błąd, nie znając podstawowych zasad prawa prasowego i prawa autorskiego.

LEKCJA 10: AUTORYZACJA, PLAGIAT, CYTAT

W tej lekcji przyjrzymy się wymogom prawnym i niebezpiecznym pułapkom związanym z autoryzacją tekstu, oznaczaniem cytatów i wykorzystywaniem fragmentów cudzej twórczości. Łatwo popełnić błąd, nie znając podstawowych zasad prawa prasowego i prawa autorskiego.

LEKCJA 11: UNIKALNOŚĆ – NAJWAŻNIEJSZA CECHA TEKSTU

W tej lekcji przyjrzymy się najważniejszej cesze tekstu podróżniczego – unikalności. Podzielę się z Tobą swoimi sposobami na szukanie unikalnych tematów i na nieszablonowe perspektywy na tematy już znane. Odpowiem też na pytanie, w jaki sposób wchodzić w “zamknięte” miejsca, nie ponosząc niepotrzebnego ryzyka.

LEKCJA 12: DOKUMENTACJA – PRACA Z TEMATEM

Dobry materiał zaczyna się od dokumentacji. W tej lekcji dowiesz się, jak przygotowywać się do tematu przed wyjazdem, co dokumentować w trakcie podróży i co zrobić z ogromem materiału po powrocie, żeby zmienić go w potencjalne teksty do publikacji.

LEKCJA 13: ETYKA PRACY

Opisywanie świata niesie ze sobą spore, ale często niezauważalne na początku konsekwencje. W tej lekcji poznasz mój katalog zasad, dzięki którym ustrzeżesz się najpowszechniejszych błędów. To część poświęcona odpowiedzialności za słowo i naszych bohaterów, których Twoja nieostrożność może sporo kosztować.

LEKCJA 14: SPRZEDAŻ TEKSTU – KOMU I JAK?

W tej lekcji dowiesz się, jak sprzedać tekst redakcji dowolnego medium. Zapoznasz się ze schematem budowy standardowej redakcji oraz typologią potrzeb różnych rodzajów mediów. Dowiesz się też, jak najlepiej proponować redakcjom tematy.

LEKCJA 15: WIELOKROTNA SPRZEDAŻ TEMATU – MAKSYMALIZACJA ZYSKU

Zebrany materiał warto umieć sprzedawać kilka razy, żeby zamortyzować wysokie koszty podróży i odpowiednio na nim zarobić. W tej lekcji dowiesz się, jak to robić zgodnie z prawem i rynkowymi standardami, a nawet – jak w ciągu roku zebrać materiał, który będzie można sprzedawać przez kolejne lata, ani razu nie wyjeżdżając z kraju.

KLIKNIJ SEKCJĘ “FOTOGRAFIA” PONIŻEJ, ŻEBY ZOBACZYĆ KOLEJNE LEKCJE.

LEKCJA 16: FOTOGRAFIA – PODSTAWY DZIAŁANIA NA RYNKU

W tej lekcji przyjrzymy się warsztatowi pracy zawodowego podróżnika z aparatem (a nie – zawodowego fotografa). Na co się nastawiać, jakie zdjęcia są satysfakcjonujące w kontekście późniejszej sprzedaży, jak ulokować priorytety?

LEKCJA 17: SPRZĘT FOTO W PODRÓŻY

Zestaw podróżnika z aparatem siłą rzeczy różni się od zestawu zawodowego fotografa w podróży. W tej lekcji zobaczysz mój zestaw i dowiesz się, w jaki sposób szukam balansu między uniwersalnością a wygodą, żeby móc fotografować w różnych warunkach, jednocześnie nie taszcząc ze sobą niewygodnego osprzętu.

LEKCJA 18: MAKSYMALIZACJA SZANSY NA SPRZEDAŻ ZDJĘĆ

Zdjęcia z przeznaczeniem do publikacji robi się trochę inaczej niż “dobre zdjęcia z podróży”. W tej lekcji poznasz kilka zasad, które pozwolą Ci przywozić lepszy materiał na sprzedaż. Dowiesz się, jakie kadry sprawdzają się najlepiej w prasie i jak fotografować scenę, a nie obiekt. Po tej lekcji będziesz dobrym przyjacielem każdego fotoedytora.

LEKCJA 19: ZDJĘCIA NA SPRZEDAŻ – JAKICH KADRÓW SZUKAĆ?

W tej lekcji poznasz typowe oczekiwania mediów względem zdjęć podróżniczych, a więc odpowiedź na pytanie: “jakie zdjęcia media chętnie kupują, a jakich nie?”. Zobaczysz też, jak optymalnie złożyć zestaw zdjęć ilustrujących tekst, żeby z najlepszych kadrów wycisnąć jak najwięcej korzyści.

LEKCJA 20: OGRANICZENIA FOTOGRAFII W TERENIE

Nie wszystkie zdjęcia opłaca się robić. W tej lekcji zobaczysz przykłady sytuacji, w których lepiej skupić się na innych formach dokumentacji oraz takich, w których fotografowanie może skończyć się tragicznie. To część poświęcona pracy na terenach objętych restrykcjami formalnoprawnymi i kulturowymi.

LEKCJA 21: BAZA ZDJĘĆ

Baza zdjęć to jedno z podstawowych narzędzi podróżnika. W tej lekcji zobaczysz jak ją zorganizować, żeby pozwalała na efektywną pracę w typowych zastosowaniach na naszym rynku. Organizacja plików, tagowanie, kody kolorystyczne – wszystko, co pozwala poruszać się sprawnie po bazie i szybko znaleźć dokładnie te zdjęcia, które akurat będą Ci potrzebne.

LEKCJA 22: FOTOGRAFIA – ETYKA I ETYKIETA

Fotografia profesjonalna rodzi wiele dylematów etycznych w kwestii późniejszej publikacji zdjęć. W tej lekcji poznasz rozróżnienie miedzy fotografią reportażową i komercyjną oraz poznasz podstawowe zasady etyki pracy fotografa w podróży.

KLIKNIJ SEKCJĘ “POKAZY, PRELEKCJE I FESTIWALE” PONIŻEJ, ŻEBY ZOBACZYĆ KOLEJNE LEKCJE.

LEKCJA 23: RYNEK POKAZÓW I PRELEKCJI

W tej lekcji zobaczysz, jakie masz możliwości. Poznasz stawki oferowane prelegentom za pokazy zdjęć na festiwalach podróżniczych oraz w innych miejscach, płacących za podobne formy. Zaczynamy od przeglądu rynku prelekcji.

LEKCJA 24: ZASADY WSPÓŁPRACY PROFESJONALNEJ

W tej lekcji poznasz podstawowe zasady obowiązujące na rynku pokazów i prelekcji. Sposoby rozliczeń, formy umów, zasady ekspozycji sponsorów i pokazowy savoir vivre, dzięki któremu dasz się polubić organizatorom.

LEKCJA 25: JAK ZBUDOWAĆ DOBRĄ PREZENTACJĘ?

Po tej lekcji będziesz wiedzieć, dlaczego jednych słucha się lepiej niż innych. Dowiesz się, jak zbudować ciekawą prezentację (nie tylko podróżniczą!) i jakich błędów nie popełniać. Zobaczysz fragmenty moich pokazów, które zilustrują najważniejsze kwestie, przyjrzymy się narracji i kontaktowi z publicznością oraz mojej liście Top10 najlepszych storytellerów podróżniczych w Polsce.

LEKCJA 26: TREMA I STRES – JAK JE KONTROLOWAĆ?

W tej lekcji poznasz podstawowe sposoby na radzenie sobie z tremą przed występem publicznym. Poznasz koncept stresorów, dowiesz się, jak się przygotowywać i co robić tuż przed wejściem na scenę, jak trzymać nerwy na wodzy oraz jak zbudować prezentację, żeby zmniejszyć poczucie niepewności i ryzyko niepowodzenia. Ta lekcja to ekstrakt z moich szkoleń z występów publicznych.

LEKCJA 27: TECHNIKALIA I SYTUACJE AWARYJNE

W tej lekcji przeprowadzę Cię przez typowe sytuacje awaryjne na scenie i podpowiem, jak się ich ustrzec (oraz co robić, gdy się jednak przydarzą). Przygotowanie sprzętu, backupy, ustalenia z organizatorem i procedury awaryjne, gdyby w wyniku awarii trzeba było skończyć pokaz jak najszybciej. To druga lekcja radzenia sobie ze stresem na scenie.

KLIKNIJ SEKCJĘ “KSIĄŻKA” PONIŻEJ, ŻEBY ZOBACZYĆ KOLEJNE LEKCJE.

LEKCJA 28: KSIĄŻKA – ILE MOŻNA ZAROBIĆ?

Zacznijmy od przeglądu realiów rynku wydawniczego. Ile pracy kosztuje wydanie książki i ile można na niej zarobić? Ile zarabia autor, ile wydawca, a ile dystrybutor? Zanim napiszemy bestseller, zderzmy wyobrażenia z rzeczywistością.

LEKCJA 29: NA JAKICH WARUNKACH WARTO WYDAĆ KSIĄŻKĘ?

Przy obecnej modzie na książki podróżnicze, wydać “coś” jest względnie łatwo, jednak rzadko kiedy się to opłaca. W tej lekcji poznasz podstawowe strategie wydawnictw. Spojrzysz na proces wydania książki z perspektywy wydawcy, dzięki czemu z łatwością rozróżnisz sensowną propozycję wydawniczą od takiej, która praktycznie nie daje żadnych szans na sukces, za to większość kosztów przerzuca na autora.

LEKCJA 29: NA JAKICH WARUNKACH WARTO WYDAĆ KSIĄŻKĘ?

Przy obecnej modzie na książki podróżnicze, wydać “coś” jest względnie łatwo, jednak rzadko kiedy się to opłaca. W tej lekcji poznasz podstawowe strategie wydawnictw. Spojrzysz na proces wydania książki z perspektywy wydawcy, dzięki czemu z łatwością rozróżnisz sensowną propozycję wydawniczą od takiej, która praktycznie nie daje żadnych szans na sukces, za to większość kosztów przerzuca na autora.

LEKCJA 30: UMOWA WYDAWNICZA – NA CO UWAŻAĆ?

Zgodnie z moją strategią – wydanie książki opłaca się tylko, jeśli obie strony zaangażują się w projekt równie mocno. W tej lekcji przeprowadzę Cię przez zapisy w umowach wydawniczych, na które trzeba uważać. Każdy z nich to silny sygnał ostrzegawczy, że wydawca nie myśli o współpracy z Tobą poważnie.

LEKCJA 31: KSIĄŻKA – PISZEMY!

W tej lekcji znajdziesz garść rad z doświadczenia – zarówno jeśli chodzi o wydanie książki, jak i jej pisanie. Dowiesz się, w jaki sposób ocenić surowy tekst i jak przygotować próbkę dla wydawnictwa. Przedstawię Ci też najważniejsze zasady rządzące książką, którą czytelnicy będą chcieli czytać. Przyjrzymy się pokrótce kwestii tematu i narracji. To nie są jednak zajęcia warsztatowe – raczej drogowskazy do dalszej, samodzielnej pracy.

O MNIE: Na rynku podróży utrzymuję się od ponad piętnastu lat. Robiłem na nim praktycznie wszystko – prowadziłem i programowałem wyjazdy, publikowałem w prasie oraz prowadziłem autorskie programy radiowe i telewizyjne. Wydawałem książki podróżnicze, zajmowałem się fixingiem projektów międzynarodowych i konsultacjami biznesowymi, organizowałem dziesiątki projektów sponsorskich i promowałem jeszcze więcej podróżniczych akcji. Dziś jestem członkiem jury Kolosów i Wielkiego Konkursu Fotograficznego National Geographic, headlinerem najważniejszych festiwali podróżniczych i autorem bestsellerowych książek. Za swoje działania regularnie odbieram nagrody, prowadzę własny program w Radiu Zet, a mój show “Inny świat” pokazuje Travel Channel. Na poziom przychodów – nie narzekam. Na ilość wolnego czasu – również.

Tomek Michniewicz